Home / Studia i nauka / Organizacje / Kampania wartościowa
Kampania wartościowa

Kampania wartościowa

Stworzone, by pokazywać problemy społeczne, wytykać błędy, uczyć i motywować do zwalczania – przeważnie ludzkiej głupoty. Kampanie społeczne to popularna na całym świecie forma  promowania wartości, która przybiera różne kształty, ale zawsze jeden cel -  wzniesienie życia na wyższy poziom kultury, zaufania i szacunku.  Jaki efekt przynoszą kampanie społeczne? Jakie metody stosują autorzy projektów, aby zwrócić uwagę na niedoskonałości ludzkich zachowań? Jak się okazuje, pomysłów nie brakuje.

Trudno jest walczyć z przyzwyczajeniami, a jeszcze trudniej zmienić sposób myślenia, szczególnie na poziomie makrostrukturalnym. Twórcy przeróżnych kampanii społecznych się jednak nie poddają, wierząc, że ich przekaz ma sens i w pewnym stopniu zmieni naszą codzienność. Czy to porywanie się z motyką na słońce? Niekoniecznie, jak przyznaje Karolina Kowalczyk, wielokrotna współorganizatorka akcji: Kampanie społeczne mają swój jasno określony cel. Staramy się zwracać  uwagę na problemy społeczne, których nie brakuje. Wierzę, że nasze działania przynoszą efekty. Jeśli ktoś przez chwilę zastanowił się nad sensem reklamy społecznej, widzianej w TV – jest tego najlepszym przykładem.

Siłą kampanii społecznych jest hasło i forma przekazu. Przeważnie przybiera ona postać plakatów lub spotów reklamowych. Sukces  tkwi jednak nie w formie, a w treści. Autorzy bardzo starają się, aby miała ona charakter nieprzewidywalny. Ma szokować i wyróżniać się na tle zwykłych reklam. Kto nie natknął się na słynny slogan: Bo zupa była za słona? Do dziś kojarzony z przemocą domową. Akcja zyskała szeroki rozgłos w mediach, dzięki czemu zainteresowanie tą tematyką znacznie wzrosło.

Projekty kampanii społecznych poruszają różną problematykę, nie tylko związana z przemocą. Przykładem może być ogólnopolska akcja promująca czystość trawników, która wystartowała pod hasłem: Sprzątajmy klocki naszych milusińskich. Plakat w humorystyczny sposób przedstawia problem niesprzątania po swoich czworonogach. Nieco odważniej do tematu podeszli mieszkańcy Wielkiej Brytanii, którzy chcieli uświadomić mieszkańcom, że aż 2,6 miliarda ludzi na całym świecie nie ma w ogóle dostępu do toalet. W krajach cywilizowanych, trudno to sobie wyobrazić. Dokładnie tak samo pomyśleli twórcy projektu, którzy postanowili w niepowtarzalny sposób przybliżyć mieszkańcom miasta ten problem. W ramach akcji: Wyobraź sobie, co by było, gdybyś nie mógł uciec przed kupą, przez cały dzień sztuczne kupy na kółkach goniły przechodniów. Inne hasło: Zamień odpady na kulturalne wypady, nawiązywało do przypadającego w tym czasie Dnia Ziemi. Akcja polegała na wymianie plastikowych butelek na bilety do kina, teatru, galerii, muzeum lub wielu innych ośrodków związanych z kulturą i sztuką. W promocję kampanii włączył się m.in. Teatr 6. piętro, czy Muzeum Karykatur im. Eryka Lipińskiego. Wszystko to miało na celu promowanie ekologii i kultury. Szkoda, że nie codziennie można się posługiwać taką walutą.

zdjecie 20110506210215 529 Kampania wartościowa

 

 

Poza  humorystycznym ujęciem z pozoru błahych rzeczy, organizatorzy kampanii społecznych walczą przede wszystkim z ludzką krzywdą, chcąc wyczulić społeczeństwo na to, co dzieje się wokół nas, niekiedy bliżej niż nam się wydaje.  „Hands” to przykład brytyjskiej kampanii przeciwdziałającej przemocy  domowej. Na plakatach umieszczono dłonie, których układ przedstawia napis: Nie cierp z rąk partnera.

Ale kampanie społeczne to nie tylko bilbordy, dane statystyczne i reklamy puszczane w TV. Coraz częściej organizatorzy starają się „wyjść z problemami na ulicę”, skupiając na sobie uwagę mediów i przechodniów, jak choćby odbywający się dwa miesiące temu  w Sztokholmie wyścig uliczny. Na odcinku 209 metrów biegnący rozładowywali emocje poprzez krzyki i piski. Cel? Pokazanie z czym każdego dnia wewnętrznie zmagają się osoby chore psychicznie. Innym przykładem jest działanie Fundacji Sufrider, która opakowała wysprzątane odpady i umieściła je na wystawach sklepowych. Wśród „owoców morza” nie zabrakło zużytych prezerwatyw, puszek, plastiku, petów i wielu innych rzeczy.

y1pdlpEJzDqLquNyfkYR5kj TpvBV3 cSo4F30EH5GveD8kspZjwr3r 949haqQqKpjUaYS6EtEhJi93wVAgXGhhQ 232x300 Kampania wartościowa

Nie wszystkie kampanie mogą być pokazywane w telewizji. Niektóre z nich są  zbyt drastyczne i nie zgodzono się na ich emisję. To nie oznacza oczywiście, iż nikt ich nie zobaczy. Wszystkie dostępne są w Internecie, gdzie zyskują jeszcze większą popularność.

Kampanie społeczne powstają na całym świecie jako niezwykła forma zobrazowania problemów społecznych. Kontrowersyjne, szokujące, a niekiedy wręcz komiczne są doskonałym odbiciem tego, co się wokół nas dzieje, a o czym nie wszyscy chcą wiedzieć. Dodatkową zaletą jest to, że są przedstawiane w interesujący sposób, który na długo zapada w pamięć. Przynajmniej w to wierzą jej twórcy…

 

Czytaj także:

About Malgorzata Miszczuk

avatar
Minister do spraw mało ważnych, miss przeciętności, nigdy ostatania, nigdy pierwsza. Ale cały czas się staram! Uwielbiam poezje śpiewaną, gitare, podróże te małe i duże...

Wasze komentarze

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Scroll To Top

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress